Inspiratie

Tips voor de marketing van startende en kleine ondernemers

marketing; communicatie; starten; ondernemen

Een bedrijf starten is spannend. Dat vind ik zelf ook. Hoe ga je klanten vinden? Waar investeer je in, en wat moet nog even wachten? Met deze tips help ik je een stukje op weg op het gebied van marketing en communicatie.

 

Ken je eigen verhaal

Als ik je op een verjaardag vraag wat je doet, wat schud je dan uit je mouw? Zorg dat je weet wat je wilt vertellen. Dat is niet alleen handig op verjaardagen, maar ook bij het ontwikkelen van een website, het kiezen van een logo en je pitch bij netwerkbijeenkomsten. Het is soms even zoeken, zeker als je veel verschillende dingen doen. Probeer de essentie eruit te halen, zodat je altijd klaar bent voor de vraag: ‘en wat doe jij eigenlijk?’

 

Spread the word

Opstarten is even wennen. Je hebt een eigen toko opgezet en nu mogen de klanten binnen gaan stappen. Maar hoe vinden ze je? Als je op een straathoek blijft zitten wachten, gebeurt er niks. Laat daarom aan iedereen die je kent weten wat je doet. Ja iedereen. Dat zijn je LinkedIn-contacten, je Outlook-adresboek, je Whatsappvrienden en iedereen die het horen wil. Push niet teveel, maar zorg wel dat iedereen weet wat je doet: dan kunnen ze je aanbevelen in hun netwerk.

 

Begin met waarde leveren

Een onderneming starten is investeren. Niet alleen in een professionele uitstraling, maar ook in de mensen om je heen. Soms zal je een klus aannemen die wat minder betaalt. Hier en daar geef je vrijblijvend advies. Je steekt zelfs een paar uur in de uitwerking van iets waarvan de slagingskans onzeker is. Kortom: je levert waarde. Je laat zien wat je in huis hebt. Volgende keer vragen ze je weer. Zo bouw je de eerste klantrelaties op.

Dit zijn drie tips waar ik zelf veel aan heb gehad. Wat zijn jouw tips voor het starten van een onderneming en het binnenhalen van je eerste klanten?