Inspiratie

Sterke verhalen beginnen vanbinnen

imago, identiteit, sterk verhaal

PR en communicatie bepalen voor een deel het succes van een organisatie. Maar communicatie is geen wondermiddel. Als het hart van de organisatie niet op de juiste plek zit, kan zelfs de beste campagne weinig voor je doen. Wat is de relatie tussen je imago en wie je als organisatie wilt zijn?

Echtheid

Ondernemers zijn zich steeds meer bewust van de kracht van communicatie. Een bedrijfspagina op Facebook, een goed vindbare website en mooie presentaties zijn bij ieder doorsnee bedrijf te vinden. Maar er zijn ook bedrijven die nauwelijks adverteren of actief communiceren, die het toch goed doen. Hoe komt dat? Waarom krijgt de ene onderneming opdracht na opdracht terwijl de andere met veel pijn en moeite overleeft? Eén van de dingen die hierin meespeelt is echtheid. Hoe echt is jouw verhaal. Vertel je alleen dat je kwaliteit levert of is het ook echt zo? Is je bedrijf daadwerkelijk zo gepassioneerd als je beweert in die glimmende brochure?

Vertel je alleen dat je kwaliteit levert of is het ook echt zo?

Sterk verhaal

Vanuit de PR leerde ik dat onze bedrijven beter presteren wanneer ze een sterk verhaal hebben. Een sterk verhaal in de goede zin van het woord. Waarom heb je dit bedrijf? Omdat je de rekeningen moet betalen? Of omdat je gelooft dat de wereld beter wordt van jouw product? Dat maakt een wereld van verschil. Een goed verhaal begint binnen, in het hart van jou en je organisatie.

Kameleon

Veel bedrijven willen een kameleon zijn. Maar je kan niet voor de één een ander zijn dan voor de ander. Natuurlijk heb je vaak verschillende doelgroepen, maar het hart van de organisatie verandert als het goed is niet. Probeer je dat wel, dan komt dat snel nep over, alsof je een masker op hebt. Het is net als in het echte leven: een ander zijn dan je werkelijk bent kost energie. De verleiding is soms groot, omdat er andere belangen bij komen zoals het wel of niet aannemen van een order. Uiteindelijk komt een sterk verhaal ook neer op grenzen stellen en keuzes maken. Wie zijn we en welk gedrag past daarbij?

Wie ben je en welk gedrag past daarbij?

Imago

We komen over de vloer bij klanten die worstelen met hun imago. Onze eerste vraag is dan: wat is je huidige imago en wat zou je gewenste imago zijn? Als het huidige imago niet goed is, graven we door. Hoe komt het dat je zo bekend staat? Berust het huidige imago niet gewoon op hoe de organisatie in elkaar zit? In zo’n geval gaat het uitdenken van een communicatiestrategie veel verder dan het bedenken wat we wanneer willen communiceren. Soms moet er echt een knop om in de organisatie of moeten er pittige gesprekken worden gevoerd. Maar het resultaat is er altijd: een ijzersterk verhaal.

Hulp nodig?

Kan ik je helpen met het ontdekken van het hart van jouw onderneming? Laten we op zoek gaan naar jouw sterke verhaal! Afspraak maken?